Soldiers of Odin bortjagade i Malmö

 

Bild: Patrick Persson från Sydsvenskan
Bild: Patrick Persson från Sydsvenskan

Soldiers of Odin gjorde i lördags kväll ett försök att patrullera gatorna i Malmö. Enligt uppgifter fanns det ett 50-tal motdemonstranter och många poliser på plats. De få som hade anslutit sig till Soldiers of Odin ska ha blivit bortjagade. Men senare kom det uppgifter om att de rörde sig på stan. Enligt Sydsvenskan ska även en ung kvinna ha blivit anfallen av ett gäng maskerade män.

Enligt ”Allt åt alla Malmö” dök Soldiers of Odin aldrig upp.

Men enligt tidningen RiktpunKt jagades några högerextremister iväg.

Strax efter klockan 21 när nazisterna skulle samlas syntes ett 50-tal antifascister till på Kronprinsen. Ett fåtal högerextremister som kom till platsen blev bortjagade. Vid 22-tiden lämnade antifascisterna platsen

Sydsvenskan skriver:

Tidigare under dagen hade det spridits uppgifter på nätet om att ett medborgargarde skulle samlas vid Kronprinsen vid 21-tiden på kvällen.

Ett femtiotal personer hade samlats på platsen för att protestera mot medborgargardet, och enligt Kim Hild vid polisens ledningscentral åkte flera patruller dit för att utföra kontroller och avstyra eventuella bråk.

Men det blev bråkigt ändå. Ett par minuter före klockan 21 blev en ung kvinna som var på Kronprinsen för att handla mat attackerad av ett gäng maskerade personer.

– Jag råkade hamna mitt i folksamlingen, och när de såg mig sprang de efter mig. De jagade in mig i ett buskage, knuffade mig och hotade att slå mig med flaskor. Jag blev rätt chockad, jag har ingen aning om varför de gav sig på mig, berättar hon.

– Jag skrek att de hade tagit fel person, och då lät de mig gå. Annars hade jag säkert åkt på stryk.

Till slut lyckades hon ta sig därifrån och ringa polisen.

Det blev inget möte med något medborgargarde på Kronprinsen och folksamlingen som skulle protestera lämnade ganska snart platsen.

Men senare på kvällen verkade det som Soldiers of Odin rörde sig på gatorna i Malmö.

Enligt Anonymous Antifa Sweden verkar det ha gått hett till

Publicerat av

Tony Karlsson

Mexikofreak, före detta metallarbetare, omskolad till programmerare, ...

Kommentera

