Drevet mot Mehmet Kaplan: Vem var först?

Det bröt ut ett litet bråk om vem som var först med ”nyheten” om Mehmet Kaplans ”hemliga middag” med en grå varg, både bland tidningar och personer  på sociala medier. Men givetvis var Turkiska Riksförbundet först. Redan i juli 2015 publicerade de en artikel med bilder om iftar-middagen.

Iftar-middag juli 2015., arrangerat av företagsnätverket Tümsiad.
Iftar-middag juli 2015., arrangerat av företagsnätverket Tümsiad.

Vänster-uppstickaren nättidningen Aktuellt Fokus har i flera artiklar tagit upp att de var första tidning att publicera ”nyheten” om Mehmet Kaplans middag med en grå varg. Detta efter att Nyheter24 har haft fräckheten att ta åt sig äran.

Under onsdagen började sociala medier svämmas över av bilder på Mehmet Kaplans fascistumgänge. Bakom nätaktivismen stod svenskkurdiska aktivister och socialister. Avsikten med nätaktivismen var att nå ut så pass brett som möjligt och förhoppningsvis även nå ut till medierna berättar en svenskkurdisk socialist för Aktuellt Fokus. Sett till vilka som verkligen var först med att sprida uppgifterna om Kaplans umgänge så var det framförallt kurdiska aktivister och socialister.

Sett till första tidning och nyhetssajt som gjorde något med nätaktivisternas arbete så var det däremot inte Nyheter24. På natten klockan 01.08 publicerades nämligen det som skulle leda till ministeravgången av Aktuellt Fokus.

Aktuellt fokus var hela sex timmar före Nyheter24 med publiceringen. Kim Fredrikson som var först med att skriva om nyheten för sajten säger till ALTID att han via svenskkurdiska aktivister uppmärksammades om avslöjandet under natten.

– När jag vaknade dagen därpå hade i princip varenda tidning i hela landet skrivit om Kaplans umgänge, säger han till ALTID.

Enligt Nyheter24 så var de först med att få avslöjandet bekräftat, deras chefredaktör Henrik Eriksson skriver till ALTID.

– Vi var först med att ha en bekräftad story där vi har två oberoende källor som bekräftar vad vi ser på bilden. Det är stor skillnad på journalistiskt arbete och att bara lägga upp en bild utan citat och bekräftad fakta.

Som källa har Aktuellt Fokus bland annat åberopat Kurdnytt, där bilderna publicerades den 13 april kl 20:26 .

Men några Assadvänner blev förbannade eftersom de var före Kurdnytt. Enligt Assadvännen Nabil Mouchi som även har varit gästskribent för det goda samhälle fick Kurdnytt det från honom.

Vid en samlad bedömning bör rätt uppgiftslämnare få rätt uppmärksamhet vid rätt tidpunkt… Och jag delar den bedömningen

Assadvän 01 (Nabil Mouchi):

Han [Kim Fredriksson från Aktuellt Fokus] hittade nyheten via KurdNytt och skrev en artikel om det. Men nyheten nådde KurdNytt via mig

Assadvän 02:

Okok, ser att han försöker ta åt sig äran. Det ska han inte

Hela inlägget kan ses nedanför:

Inlägget nedanför från den 12 april kl 23:08 skulle alltså vara det första inlägget (vilket inte stämmer) om middagen enligt Assadvännen. Deltagare i koversationen är bland annat Jan Sjunnesson och Kim Fredriksson från Aktuellt Fokus

Men faktum är att jag såg bilderna före det klockslaget som Assadvännen lade upp bilderna.

Även pinsamt att Aktuellt Fokus som första tidning inte angav källa för bilderna. Så här skrev Aktuellt Fokus i sitt första inlägg:

Bland de som har spridit bilderna ifråga återfinns sociala mediekanalen Kurdnytt. Kurdnytt förtäljer dock inte varifrån bilderna är tagna. De uppger däremot att bilderna ska vara tagna i Stockholm 2015.

Redan17 minuter efter att Aktuellt Fokus lade upp inlägget på deras Facebook-sida påpekade jag:

Vadå läckt ut? Ladda upp bilden på Google för bildsök så får ni träffar. Bilden är från juli 2015 och ligger på Turkiska riksförbundets hemsida:
http://www.trf.nu/tumsiadin-iftarina-bakan-mehmet-kaplan-katildi/

Inte för det spelar någon roll. Men på sätt och vid ger jag Nyher24 rätt. Såsom chefredaktör Henrik Eriksson skriver till ALTID.

Vi var först med att ha en bekräftad story där vi har två oberoende källor som bekräftar vad vi ser på bilden. Det är stor skillnad på journalistiskt arbete och att bara lägga upp en bild utan citat och bekräftad fakta.

Taskigt för SVT som har granskat Mehmet Kaplan under tre månader och har haft tillgång till bilderna i fem veckor innan drevet började.

För att prata allvar så är jag säker på att det var planlagt så, att man skulle låtsas att bilderna hade läckt ut från ett hemligt möte så även från Aktuellt Fokus sida för att få igång spekulationer och egga upp tidningar att börja rota och på så sätt få igång ett drev.

 

Annonser

Publicerat av

Tony Karlsson

Mexikofreak, före detta metallarbetare, omskolad till programmerare, ...

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s