Colombia: Rättvisa för den mördade soldaten Javier Stiven Sánchez Beltrán!

Det var fantastiskt att få vara med om Gustavo Petros och Francia Márquez valseger och firandet som var en frukt av massprotesterna i Colombia 2021. Men det var nära att jag höll på att missa det. Så kändes det. Tidigare under valdagen blev jag gripen av militär utanför millitärskolan där den unga soldaten Javier Stiven Sánchez Beltrán misstänks ha torterats och mördats på för knappt ett år sedan. På så sätt involverade de mig i fallet med den torterade och mördade soldaten. Rättvisa för Javier Stiven Sánchez Beltrán!

Den torterade och mördade soldaten Javiers mamma Angie Carolina Beltrán insisterar på att det finns bevis för att hennes son mördades och att det inte var en olycka och kräver rättvisa. Foto Jose Vargas Esguerra

På valdagen den 19 juni skulle jag följa med Laura när hon röstade. Vi hade bestämt träff utanför skolan ”instituto para niños ciegos”. Jag tog en lång promenad dit och kom fram en halvtimme innan den tid vi hade bestämt träff. Utanför skolan där jag trodde att hon skulle rösta patrullerade militärer. Inte så konstigt i ett land som Colombia tänkte jag. På långt håll riktade jag mobilkameran i midjehöjd mot platsen som jag trodde va skolan. Men i själva verket var det ”la Escuela de Logística del Ejército Nacional”, en millitärskola i utkanten av Bogotá där den 19-åriga soldaten Javier Stiven Sánchez Beltrán misstänks ha torterats och mördats på. Detta fick jag berättat för mig senare.

Jag hade tänkt skicka fotot till Laura för att tala om var jag befann mig. På långt håll ropade en patrullerade soldat till mig att jag inte fick fotografera där. Jag trodde att det inte skulle bli något mera av detta. Men helt plötsligt dök flera soldater upp, och frågade varför jag var där och om jag hade fotat. Soldaterna ansåg att jag inte att jag hade en bra förklaring till varför jag var där, och varför jag hade fotat, så de tillkallade polis. Efter förhör, visitering, kontroll av foton i mobilen och efter att Laura hade kommit till platsen så släppte de slutligen mig. Fotot på entrén till millitärskolan blev raderat. Men de nöjde sig inte med det. Även alla foton som jag hade tagit på den långa vägen till millitärskolan raderade de.

Egentligen är det inte så mycket att prata om, det som jag råkade ut för, men i och med det blev jag indirekt involverad i fallet med soldaten som misstänks ha torterats och mördats på millitärskolan.

Soldaten Javier Stiven Sánchez Beltrán försvann den 16 augusti 2021. Dagen efter ringde telefonen i Sánchez Beltráns hus. Ett högt befäl för bataljonen bad Javiers mamma Angie Carolina Beltrán att berätta för hennes son att han måste rapportera sig omedelbart, eftersom han var ”en rymling”.
Befälet sade att soldaten hade deserterat eftersom han hade konsumerat hallucinogena ämnen. Men Javiers bror säger till tidningen Alerta Bogotá:
”Detta är en lögn /…/, han gillade aldrig dåliga ovanor, vi kände honom fullständigt, tvärtom, han gav oss råd om att följa den goda vägen.”

Två veckor efter hans försvinnande hade en del av resurserna för att hitta honom förbrukats. Javiers fyra bröder hade gått runt bataljonen och letat efter ledtrådar till var han befann sig. De gick till och med flera gånger jäms med floden där han senare hittades död.

Innan Javiers döda kropp hittades berättade Javiers mamma för BLU Radio att hon såg sin son för sista gången lördagen den 14 augusti, dagen då han var ledig. Söndagen den 15 augusti, återvände han till militäranläggningarna för att presentera sig.
”Han var på vakt i sin bataljon måndagen den 16 augusti. De ringde mig på tisdagen att min son inte längre dök upp på anläggningen.”
Soldatens familj påstod att Javier hade kommunicerat med en vän via mobiltelefon och sagt att han hade blivit straffad av överordnade under den helgen. 
Vidare sade Javiers mamma att hon inte har haft mycket hjälp av militärstyrkorna för att hitta sin son.

Under de första dagarna av september anslöt sig några uniformerade män till familjens sökning.  Trots att de hade gått jäms med floden flera gånger tidigare utan resultat hittade de Javiers kropp i floden några meter från millitärskolan den 4 september.

Resultatet av obduktionen, utfärdad av rättsmedicin fastställde att Javier hade flera blåmärken på bröstet och extremiteterna, ett sticksår på hakan, skador som liknade brännsår, och att han dog till följd av kvävning på grund av drunkning. Dessutom hade han ett SIM-kort i sin kropp, vilket är föremål för undersökning.

Några dagar efter Javiers livlösa kropp upphittades var det en plantón (sittstrejk) utanför millitärskolan då familjemedlemmar, släktingar, vänner och grannar deltog i för att kräva sanning och rättvisa för Javier.

Javiers död har omgärdats av tystnad från arméns sida. Det senaste som som går att hitta om fallet med hjälp av lite googling är från den 12 februari i år, en artikel i tidningen El Spectador. Enligt tidningen hade de bett om en kommentar från armén. Men de avstod från att kommentera fallet.

Javiers dröm var att bli militär. Och om det var något de minns av honom så var det att han alltid var engagerad i det som han företog sig. Nyligen hade han blivit befordrad till ”dragoneante”, en viss grad av auktoritet över vanliga soldater. Och han ville bli underofficer berättar Javiers mamma för tidningen El Spectador.

Läs mera (länkar)

”Investigación diligente e imparcial, exige familia de soldado Javier Steven Sánchez”
https://www.colectivodeabogados.org/investigacion-diligente-e-imparcial-exige-familia-de-soldado-javier-steven-sanchez/

Publicerat av

Tony Karlsson

Mexikofreak, före detta metallarbetare, omskolad till programmerare, ...

Lämna en kommentar